Met de focus op de nieuwe cyclus is tijdig aangevangen met het werven van nieuwe wedstrijdschrijvers voor de projecten om met hen in digitale sessies te spreken over de inhoud en innovatie van de opdrachten voor editie 2020-2021. Ook de pilot ‘ronde tafelgesprekken’ kreeg in september een digitaal vervolg, want hier was door Covid-19 meer ruimte voor ontstaan.
Deze sessies worden zeer goed gewaardeerd en blijken inmiddels onmisbaar voor de kwalitatieve en innovatieve ontwikkeling van wedstrijden. Met het onderwijsveld én bedrijven kon WorldSkills Netherlands op deze wijze verder de voorgenomen inhoud delen, trends en ontwikkelingen van het beroep boven water halen om deze alvast actief te kunnen gaan gebruiken voor de nieuwe wedstrijdopdrachten van 2021-2022. De kwaliteitsslag die met deze opzet wordt gerealiseerd wordt als zeer waardevol ervaren. Zo ontstond meer balans in opdrachten die nog beter aansluiten bij onderwijs én vakgebied.
De inventaristool voor wedstrijden kreeg in het verslagjaar een volgende update evenals het Competitie Informatie Systeem. Dat werd aangevuld met opdrachten.
Voor accountmanagement stond het verslagjaar deels in het teken van het beperken van schade vanwege Covid-19. Want veel van de afspraken met sponsors en partners konden niet worden uitgevoerd. Gelukkig was er begrip bij het bedrijfsleven en het merendeel van de afspraken kon verzet worden naar de volgende editie(s). Tegelijk pakte accountmanagement de aanpak met de branches en de OO-fondsen op. Halverwege het verslagjaar ontwikkelde het team hiervoor een nieuw plan en strategie.
Beleidsmatig gaf Covid-19 WorldSkills Netherlands aanleiding om met de activiteiten op deze pandemie te anticiperen. Taskforces voor een nieuwe opzet Skills The Finals, het wedstijdaanbod en internationale ambitie werden ingesteld. Niet alleen om beter op onvoorziene situaties te kunnen acteren, maar ook met een blik op de mogelijkheden voor de toekomst en volgende edities. Tot slot startte de ontwikkeling van een keuzedeel Excellent Vakmanschap halverwege het verslagjaar. Dit om de implementatie van vakwedstrijden in het onderwijs in de toekomst meer toepasbaar te maken.