“Jongeren enthousiast maken voor het bloemistenvak, zodat ze later sneller die richting op gaan is waarom mijn bedrijf vakwedstrijden sponsort”, zegt Jeroen Blaauw directeur van Jodeco Glass uit Dinxperlo. “En natuurlijk als het kan dat er dan een mooie glasdecoratie onder de bloemen staat”.

Jeroen Blaauw heeft iets met groen en bloemen, want daar vindt zijn bedrijf haar oorsprong zo’n 25 jaar geleden. “We leverden al aan bloemisten en tuincentra om de hoek, maar dat is inmiddels verder uitgegroeid naar meubelcentra en dat naar 62 landen wereldwijd. Export en ons assortiment tonen zijn dus heel belangrijk voor ons. Door de jaren heen hebben wij altijd goede banden gehouden met de bloemenhandel en we staan nog steeds op veel internationale beurzen. Voor de bloemendecoratie ervan nemen we dan ook stagiaires mee”.

“Bloemisten vinden decoratie heel belangrijk en dus komt daar ons glas om de hoek kijken”, aldus de directeur van Jodeco Glass. “Maar om mooie bloemendecoraties te kunnen maken heb je goede vakmensen nodig die ideeën hebben en creatief zijn. En juist aan die goede vakmensen ontbreekt het. Je merkt bovendien in de bloemisterij dat het nu moeilijk is om aan goed geschoold personeel te komen. Te meer daar het ook niet goed betaalt, maar daar zal denk ik door de tekorten wel een kentering in gaan komen”.

Het bloemistenvak mee promoten is dus voor Jodeco Glass belangrijk. Via bloemistenwedstrijden van VBW (Vereniging Bloemist Winkeliers) kwamen wij in contact met WorldSkills Netherlands. Jeroen: “Ik zag hier een professionele club die haar beloften en afspraken nakomt tot en met de follow up. Toen ik vervolgens ging kijken op een NK voor beroepen, was ik ernstig onder de indruk van hoe het daar was neergezet. Alles was top geregeld om talenten te laten ‘shinen’ en het vak te tonen. Dat maakte het voor ons makkelijker om ons hiermee te verbinden. En dat is inmiddels zo’n 6 jaar geleden”.

“Het NK is trouwens heel leuk om te zien. Ik geloof dat je als student hieraan meedoet, dat het voor hem of haar een hele eer is daar te staan en om op allerlei vlakken te groeien! Alleen al de ijver die de deelnemers uitstralen om te laten zien wat ze in hun mars hebben en te tonen dat je goed wordt in je vak!” Voor Jeroen Blaauw is de belangrijkste reden om zich met de bloemisterij en vakwedstrijden te verbinden een andere. “Ondernemerschap en creativiteit is voor bloemisten een uitdaging. Maar om jongeren al vroeg te stimuleren om voor dit vak en opleiding te kiezen, daar doen we onze sponsoring voor. Passie, creativiteit en ondernemerschap in bloemisterij hebben namelijk veel charme en zijn ook noodzakelijk voor succes. Dit groeit juist door het deelnemen aan vakwedstrijden”. En glimlachend voegt hij eraan toe: “Als het goed gaat met het vak, dan gaat het ook goed met ons”.

“Bovendien klinkt Skills goed, dat vind ik echt! Deelnemen geeft jongeren een boost in hun zelfvertrouwen, zodat het niveau van het vak hoger wordt. Daarom hoop ik dat vakwedstrijden nog groter worden dan dat het voor Covid-19 al was en meer jongeren laten zien wat ze met hun skills kunnen”, zo besluit Jeroen Blaauw dit interview.