– Branchepartner van Skills Heroes en Skills Talents vakwedstijden

Marieke van der Post – programmamanager onderwijs

De bouw- en infrasector is sinds jaar en dag als partner betrokken bij de bouwwedstrijden van WorldSkills Netherlands. WorldSkills Netherlands staat stil bij de partners die vakwedstrijden een warm hart toedragen. Marieke van der Post, programma manager bij Bouwend Nederland (de ondernemersorganisatie van bouw- en infrabedrijven) , vertelt over haar ervaring als betrokken partner bij de vakwedstrijden en de samenwerking met WorldSkills Netherlands.

Betrokkenheid
“Onze sector vraagt om goed opgeleide vakmensen,” aldus Marieke. “Via de vakwedstrijden kunnen wij laten zien hoe leuk het werk is in onze sector en hoe goed je ervoor moet zijn. Met onze betrokkenheid willen we stimuleren dat veel jonge mensen interesse krijgen voor een baan of studie in de bouw en infra. Ook vinden wij het goed om trots op vakmanschap uit te dragen.” Vakwedstrijden van WorldSkills Netherlands sluiten hier naadloos op aan. Daarnaast hebben wij een instroomcampagne ‘Je gaat het maken’. Daarin past aandacht voor vakwedstrijden uitstekend. Het helpt om ons werk goed, interessant en met trots neer te zetten.”

De bouw- en infrasector is betrokken bij de bouwwedstrijden van Skills Heroes en Skills Talents. Onder andere de wedstrijden bouwtimmeren, metselaar en schilder vallen onder de ondersteunende vleugels van de sector. Marieke vertelt verder over de betrokkenheid van de sector: “Wij steunen als sector de internationale wedstrijden. Bij de regionale kwalificatiewedstrijden en bij het nationaal Nederlands kampioenschap zijn het vooral de opleidingsbedrijven en leerbedrijven die betrokken zijn bij de wedstrijdkandidaten. De kandidaten moeten veel uren draaien, krijgen training en extra begeleiding. Dat doen onze bedrijven. Wij geven daar via onze communicatiemiddelen zoals de website en op social media aandacht aan. Ook leveren wij producten en diensten tijdens de finalewedstrijden, voorzien wij de kandidaten van wedstrijdkleding en is de sector betrokken bij het schrijven van de wedstrijden.”
Vooruitblik
Afgelopen jaar vonden er geen wedstrijden plaats vanwege de afgelasting van het wedstrijdseizoen 2020-2021 door de wereldwijde pandemie. “Wij hebben er alle begrip voor dat de wedstrijden niet zijn doorgegaan. Vanwege alle toen geldende maatregelen lag de focus bij onze bedrijven op het veilig en corona-proof doorwerken. De bouw- en infrasector snapt dat de wedstrijden zijn uitgesteld. Desalniettemin hebben wij het voornemen om volgend jaar alles dubbel en dwars in te halen. Voor het komende wedstrijdseizoen staat de bouw en infrasector weer in de startblokken om bij te dragen aan een onvergetelijk seizoen.”

Toekomstbestendig
Marieke geeft aan dat Bouwend Nederland graag meedenkt over de toekomstbestendigheid van de wedstrijden. “Er zijn veel ontwikkelingen in de bouwwereld die we kunnen doorvertalen. We kunnen bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan duurzaamheid en digitalisering. Of een opdracht ontwikkelen waarbij het gaat om logistiek en samenwerking. De toekomst vraagt om aanpassingsvermogen en wij willen het beste voor onze toekomstige vakmensen.”

“Ook de vakbonden FNV en CNV staan achter de samenwerking van de bouwsector en WorldSkills Netherlands,” aldus Marieke. “Voor de vakbonden is het bevorderen van de instroom een gezamenlijke verantwoordelijkheid met de werkgevers in de sector. Daarbij komt dat zij hard werken aan het verbeteren van het imago van de sector, zeker ook bij jongeren. Deelname aan vakwedstrijden is een uitstekende en uitgelezen mogelijkheid om te laten zien welke mooie beroepen er zijn en welk vakmanschap daarbij komt kijken. Betrokkenheid geeft vakbonden toegang tot jongeren in de sector.”