Feiten en cijfers

Jaarverslag april 2020 - april 2021

Hoewel er weer goede resultaten zijn behaald, zijn de uiteindelijke cijfers lastig met andere jaren te vergelijken. Dit doordat de reguliere programma’s drastisch aangepast moesten worden en aan het einde zelfs geheel moesten worden geannuleerd. Hierdoor heeft uiteindelijk geen enkele wedstrijdcyclus van de projecten doorgang gevonden. Ook Skills The Finals en EuroSkills 2020 konden in het verslagjaar niet worden georganiseerd.

Feit is dat de gestage groei van de afgelopen jaren in deelname van scholen en opleidingen aan vakwedstrijden en het gebruik van het instrument in het onderwijs door de pandemie iets minder is geweest dan voorgaande jaren.

De grafieken en tabellen van beide projecten worden hier getoond, maar met de kanttekening dat 2019 het vergelijkingsjaar zal zijn voor de inschrijvingen van aankomend verslagjaar 2021. Dat geeft een realistischer beeld.

Wat positief is opgevallen tijdens dit verslagjaar, is het onverminderde enthousiasme van deelnemers ondanks Covid-19. Ook viel op dat alumni belangeloos mee zijn blijven werken aan de promotie en ontwikkeling van vakmanschap. Dit getuigde o.a. de realisatie van een promotieteam bestaande uit bijna allemaal alumni en de diverse enthousiaste reacties van deelnemers uit de voorrondes. Voor hen was deelnemen aan vakwedstrijden een onvergetelijke ervaring. En voor velen heel bepalend voor hun verdere loopbaan.

Feiten Skills Talents

Editie schooljaar16/1717/1818/1919/2020-21
Ingeschreven/deelnemende scholen130156*133150*98
Aantal kandidaten>8 k<10 k>10 k>12k-
Aantal soorten wedstrijden1110101010
Aantal kwalificatiewedstrijden (ipv PK's)68667373nvt
Deelnemers kwalificatiewedstrijden (ipv PK's)765750885885nvt
Aantal betrokken mbo-instellingen1721222210
Aantal finales1110101010
Aantal finalisten315312315315374

* Aantal finalisten ligt erg hoog doordat iedere deelnemer direct finalist was.

Feiten Skills Heroes

Editie schooljaar15/1616/1717/1818/1919/2020/21
Ingeschreven/deelnemende scholen55555653*53*53
Aantal deelnemende opleidingen287556755781**1033**830
Aantal deelnemende kandidaten>3 k>6 k>10 k>20 k>25 k-
Aantal soorten wedstrijden346065606054
Aantal finales34406056**5354
Aantal finalisten210410640610424884
Voorbereidingsuren studenten-170.000>283.000>350.000>400.000-

* Aantal finalisten ligt erg hoog doordat iedere deelnemer direct finalist was.
** exclusief afmeldingen

“Als je talentontwikkeling écht belangrijk vindt dan biedt Skills zo veel meerwaarde. Dat heeft vooral te maken met de vakskills van de leerlingen, die verbeteren enorm. Een leerling wordt daar beter van, de automatische piloot voldoet immers niet meer. Een ander voordeel van vakwedstrijden is, dat je ziet hoe het talent van je leerlingen zich verhoudt tot dat van anderen. Cito-scores zijn wat dat betreft maar kil. Tijdens vakwedstrijden zie je live wat je leerlingen kunnen, dat geeft je als docent veel meer voldoening.”

Zaier Saboerali, docent elektrotechniek en wiskunde, Sondervick College, Veldhoven

Volgende hoofdstuk: Wedstrijdontwikkeling en beleid