Promotie en communicatie

Jaarverslag april 2022 - april 2023

Een beproefde strategie die WSNL volgt, is het laten vertellen van ervaringen over vakmanschap, beroepsonderwijs en vakwedstrijden door alumni, deelnemers, scholen en partners. Dat is in het verslagjaar verder uitvergroot en versterkt. De focus was scholen ondersteunen en stimuleren zelf meer communicatie over vakwedstrijden te maken. Daarnaast eigen content met vlogs en beeldverslagen van voorrondes en kwalificaties op social media produceren. Dit resulteerde in een groter bereik dan voorgaande jaren. Ook werd een nieuwe campagne ‘#Doe ook mee’ gelanceerd. Communicatie-afdelingen van scholen kregen hiervoor inspiratiesessies aangeboden en materialen die ze zelf konden bewerken voor hun communicatie over vakwedstrijden.  

Qua activiteit, publiciteit en bereik explodeerde de communicatie over vakwedstrijden aan het einde van het verslagjaar door Skills The Finals en de ‘eyecatchers’: de Koning en beide ministers. Om de landelijke pers en de 30 mediateams van scholen die op en over STF gingen communiceren te faciliteren, werd een mediaplein ingericht. In een week tijd kregen we ruim 19,5 miljoen views op social media en daar bovenop publiciteit in zo goed als bijna alle landelijke RTV en dagbladen. Niet te vergeten was de aandacht in regionale en lokale media en de eigen berichten van finalisten, begeleidende docenten, scholen en partners. Alles bij elkaar zorgde dit ervoor dat iedereen in Nederland wel één of meerdere keren iets over vakwedstrijden had gezien of gehoord.

Facts communicatie

Communicatie202120222023 kw1
Instagram bereik460k399k48k
Instagram volgers5.4005.9566.816
LinkedIn weergaven339k233k346k
LinkedIn volgers2.8064.3184.780
Facebook bereik174k286k59k
Facebook volgers15.30016.03615.965
Mediawaarde1,5m*5m*

* inschatting op basis van plaatsingen en bereik op social en print/rtv media
bron: Markteffect, Google Analytics, Coosto

Een betekenisvol beroep voor de maatschappij

“Het belang van vakmanschap is evidenter dan ooit! We staan voor hele belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie, woningmarkt, digitalisering en stikstofcrisis. Twee vitale sectoren steken er bovenuit en zijn cruciaal: techniek en zorg. Daar zijn de tekorten het hoogst, hoewel andere beroepen zoals bakkers en beveiligers uiteraard ook belangrijk zijn als het gaat om een vakbekwaam Nederland”.

Alle studenten laten meedoen met vakwedstrijden

“Vakmanschap in brede zin is belangrijk voor Nederland, zodat onze economie kan doordraaien. Maar dit betekent wel dat we heel goed moeten zijn voor de belangrijkste beroepskolom die vakmensen opleidt! Jongeren kansen bieden goed beroepsonderwijs te volgen voor een mooie plek in de samenleving is hiervoor essentieel. Hopelijk dat dan mijn droom die ik heb over 20 jaar écht werkelijkheid is”, zegt een optimistische en vastberaden Jelmer Becker, voorzitter van de JOB MBO.

De mix in het vo: hart, hoofd én handen!

“Ongeacht op welke middelbare school je zit, leerlingen zouden in het onderwijs altijd een mix moeten kunnen krijgen tussen theorie en praktijk. Ik zou het mooi vinden als die mix zichtbaar is in de onderwijscurricula. Daar denken we samen met de overheid al over na.” Aan het woord is Henk Hagoort, voorzitter van de VO-raad.

De ontwikkeling van customer journeys kreeg een vervolg door voor accountmanagement ook een journey te maken, zodat zij gerichter bedrijven konden benaderen. Zo kreeg het ‘merk’ WSNL en de merken Skills Talents en Skills Heroes meer lading en bekendheid. Daarnaast  kregen Tweede Kamerleden en ministers in september wederom een make-over en haarstyling voorafgaande aan Prinsjesdag. De MBO-Raad, ANKO, FNV Mooi, CNV|Vakmensen en Aveda The Hague waren als partners hierbij betrokken. Deze activiteit is inmiddels een traditie en wordt altijd warm ontvangen door de Kamerleden. Geslaagd is zeker ook het jubileumboek over 20 jaar WorldSkills Netherlands. Zie hoofdstuk 2. De legacy van WSNL is opgeschreven zodat het ook niet vergeten wordt. Daarmee is het jubileumboek een naslagwerk met tastbare en dierbare verhalen wat vakwedstrijden doen, deden en beteken(d)en voor hele generaties vakmensen.      

Volgende hoofdstuk: Financiën