Een beproefde strategie die WSNL volgt, is het laten vertellen van ervaringen over vakmanschap, beroepsonderwijs en vakwedstrijden door alumni, deelnemers, scholen en partners. Dat is in het verslagjaar verder uitvergroot en versterkt. De focus was scholen ondersteunen en stimuleren zelf meer communicatie over vakwedstrijden te maken. Daarnaast eigen content met vlogs en beeldverslagen van voorrondes en kwalificaties op social media produceren. Dit resulteerde in een groter bereik dan voorgaande jaren. Ook werd een nieuwe campagne ‘#Doe ook mee’ gelanceerd. Communicatie-afdelingen van scholen kregen hiervoor inspiratiesessies aangeboden en materialen die ze zelf konden bewerken voor hun communicatie over vakwedstrijden.
Qua activiteit, publiciteit en bereik explodeerde de communicatie over vakwedstrijden aan het einde van het verslagjaar door Skills The Finals en de ‘eyecatchers’: de Koning en beide ministers. Om de landelijke pers en de 30 mediateams van scholen die op en over STF gingen communiceren te faciliteren, werd een mediaplein ingericht. In een week tijd kregen we ruim 19,5 miljoen views op social media en daar bovenop publiciteit in zo goed als bijna alle landelijke RTV en dagbladen. Niet te vergeten was de aandacht in regionale en lokale media en de eigen berichten van finalisten, begeleidende docenten, scholen en partners. Alles bij elkaar zorgde dit ervoor dat iedereen in Nederland wel één of meerdere keren iets over vakwedstrijden had gezien of gehoord.
Facts communicatie
Communicatie | 2021 | 2022 | 2023 kw1 |
---|---|---|---|
Instagram bereik | 460k | 399k | 48k |
Instagram volgers | 5.400 | 5.956 | 6.816 |
LinkedIn weergaven | 339k | 233k | 346k |
LinkedIn volgers | 2.806 | 4.318 | 4.780 |
Facebook bereik | 174k | 286k | 59k |
Facebook volgers | 15.300 | 16.036 | 15.965 |
Mediawaarde | 1,5m* | 5m* |
* inschatting op basis van plaatsingen en bereik op social en print/rtv media
bron: Markteffect, Google Analytics, Coosto
De ontwikkeling van customer journeys kreeg een vervolg door voor accountmanagement ook een journey te maken, zodat zij gerichter bedrijven konden benaderen. Zo kreeg het ‘merk’ WSNL en de merken Skills Talents en Skills Heroes meer lading en bekendheid. Daarnaast kregen Tweede Kamerleden en ministers in september wederom een make-over en haarstyling voorafgaande aan Prinsjesdag. De MBO-Raad, ANKO, FNV Mooi, CNV|Vakmensen en Aveda The Hague waren als partners hierbij betrokken. Deze activiteit is inmiddels een traditie en wordt altijd warm ontvangen door de Kamerleden. Geslaagd is zeker ook het jubileumboek over 20 jaar WorldSkills Netherlands. Zie hoofdstuk 2. De legacy van WSNL is opgeschreven zodat het ook niet vergeten wordt. Daarmee is het jubileumboek een naslagwerk met tastbare en dierbare verhalen wat vakwedstrijden doen, deden en beteken(d)en voor hele generaties vakmensen.