Feiten en cijfers

Jaarverslag april 2022 - april 2023

In het post-Covid-19 tijdperk wilden scholen weer graag met vakwedstrijden meedoen en tekenden ze met meer opleidingen voor de vak- en entreewedstrijden in. Toch had Covid-19 op het hele onderwijs nog effect: op de uitvoering en de motivatie van studenten en leerlingen in het algemeen. Dat was ook deels merkbaar bij vakwedstrijden.

Polsend en inventariserend bij skills coördinatoren organiseerden sommige scholen geen voorrondes en/of hadden moeite studenten te motiveren deel te nemen.  Voor een belangrijk deel is dit terug te voeren op de voorzichtigheid en motivatieproblematiek na Covid-19. Anderzijds op het tijdgebrek door de focus van scholen op het ‘inhalen’ bij het reguliere onderwijs. De algemene teneur was wel dat draagvlak voor voorrondes groeide en deelnemers die wel meededen enthousiaster werden.   

Zowel Skills Talents als Skills Heroes kregen meer inschrijvingen: 157 vmbo-scholen en 1156 mbo-opleidingen. Het percentage afmeldingen of terugtrekkingen viel uiteindelijk mee.  Scholen actief benaderen en ondersteunen als er een afmelding dreigde te komen, zorgde voor minder ‘afvallers’.

Feiten Skills Talents

Editie schooljaar17/1818/1919/2020-2121/22**22/23
Ingeschreven/deelnemende scholen156*133150*98140157
Aantal kandidaten<10 k>10 k>12k->8k>8k
Aantal soorten wedstrijden101010101010
Aantal kwalificatiewedstrijden (ipv PK's)667373nvt7174
Deelnemers kwalificatiewedstrijden (ipv PK's)750885885nvt596**742
Aantal betrokken mbo-instellingen212222101010
Aantal finales101010101010
Aantal finalisten312315315374142**160

* Aantal finalisten ligt erg hoog doordat iedere deelnemer direct finalist was.

** Vanaf deze editie geen PK’s maar regio’s en zijn er teams van 2 ipv 3 deelnemers.

Scholen deden in het verslagjaar meer aan voorbereidingen. De teamvorming op school werd professioneler en teambuilding zoals dat bij Team Netherlands geschiedt, gebeurde nu ook op scholen: mentale en communicatietraining, acteurs en workshops voor kandidaten bijvoorbeeld. WSNL ondersteunde dit in de breedte door met partners in de aanloop naar de finales in een aantal vakrichtingen nieuwe masterclasses te organiseren, zoals onder meer bij kappers, schoonheidsverzorging en autotechniek. Een van de speerpunten voor de toekomst is om dit voor een brede groep ingeschreven studenten en docenten mogelijk te maken.

Direct na Skills The Finals bleek dat begeleidende docenten en deelnemers een hoge waardering gaven aan vakwedstrijden: voor 92,1% van de finalisten overtrof de deelname hun verwachtingen. En 97,9% van de vmbo-docenten vindt vakwedstrijden (het gehele programma) van toegevoegde waarde. Ook het draagvlak bij mbo-docenten nam toe en in communicatie, bekendheid en landelijke publiciteit ging het bereik zelfs ‘sky high’. Aan de andere kant gaf een onafhankelijk landelijk onderzoek onder vmbo- en mbo-docenten in februari 2023 aan, dat er op bepaalde fronten werk aan de winkel blijft: 60% van de mbo-docenten en 86% van de vmbo-docenten heeft nog niet eerder deelgenomen aan vakwedstrijden. Bij hen spelen onbekendheid, tijdgebrek en niet in het onderwijsprogramma passen een rol. Positief is dat bijna 50% van hen het wel interessant vindt en zou willen gaan deelnemen.

“Vakwedstrijden zijn een uithangbord geworden van het beroepsonderwijs en wat er van toekomstige vakmensen aan vakmanschap wordt verwacht. Wat je leert, welke andere vaardigheden je inzet en toont, hoe je onder druk je vak in praktijk brengt of zenuwen in bedwang houdt en welke ontwikkeling een student daarmee realiseert, dit zie je daar allemaal. Voor mij is dat de meerwaarde die vakwedstrijden in zich hebben.”

Inge Vossenaar, Directeur-Generaal po en vo, ministerie van OCW

Feiten Skills Heroes

Editie schooljaar17/1818/1919/2020/2121/2222/23
Ingeschreven/deelnemende scholen565353535353
Aantal deelnemende opleidingen75578110338308841002
Aantal deelnemende kandidaten>10 k>20 k>25 k->15k>15k
Aantal soorten wedstrijden656060545555
Aantal finales605653545252
Aantal finalisten640610424884434434
Voorbereidingsuren studenten>283.000>350.000>400.000->600.000>700.000

Volgende hoofdstuk: Wedstrijdontwikkeling en beleid