Jaarverslag april 2022 - april 2023

Het verslagjaar kende op financieel gebied zeker wat uitdagingen. De subsidieregeling heeft financieel een plafond dat al eerder bereikt werd door de groei van het aantal wedstrijden en deelnemende scholen. De regeling heeft ook zo haar beperkingen, omdat het niet meegroeit met de ontwikkeling of met de inflatie en de hoger wordende lonen en prijzen. En juist daar kreeg ook WSNL in 2022 meer mee te maken.

Die ontwikkeling was in 2021 al merkbaar, maar in 2022 werd die echt voelbaar. Een gelukkige omstandigheid bleek, dat steeds meer bedrijven en organisaties interesse hadden om supplier, sponsor of partner te worden van een van de projecten. De tekorten op de arbeidsmarkt en de zoektocht om ‘op tijd’ jongeren voor een opleiding of vak te interesseren bracht meer bedrijven bij WSNL.

Merkbaar was dit uiteindelijk ook bij Skills The Finals. Maar aan de achterkant werd een groot beroep gedaan op het begrip en de flexibiliteit van scholen en partners die betrokken waren bij de organisaties van de kwalificaties. Want groei betekent ook meer kwalificatiedagen en dus dito kosten. De wens om mbo-scholen die host van de kwalificaties waren een hogere tegemoetkoming in de organisatiekosten te verstrekken, kon pas aan het einde van het boekjaar worden gerealiseerd.

Per 2022 is de Stichting Skills Netherlands WNT plichtig vanwege het feit dat de organisatie tenminste drie achtereenvolgende jaren meer dan € 500.000 per jaar van de overheid ontvangen heeft en dit inmiddels voor tenminste 50% deel uit maakt van de opbrengsten. Stichting Skills Netherlands voldeed hiervoor al aan deze norm en heeft deze per 2022 conform de vastgestelde WNT formats verantwoord en gepubliceerd.

Tot slot kan geconcludeerd worden dat in 2022 en het eerste kwartaal van 2023 meer overeenkomsten voor partnerschappen, cofinanciering of leveringen in natura afgesloten zijn. De hoop en verwachting is dat deze ontwikkeling zich doorzet, maar partijen zijn wel waakzaam met betrekking tot de effecten van inflatie en de economische ontwikkelingen.

p

Koepelorganisaties en het ministerie van OCW hebben voor hun deel in het verslagjaar verantwoordingsrapportages en waar noodzakelijk accountantsverklaringen ontvangen.

p

Bijgaand financieel overzicht 2022 is akkoord bevonden door accountants van Van Ree.

Geconsolideerde balans per 31 maart 2023 (x €1)

Activa 31 maart 2023

Lasten algemene bedrijfsvoering € 847,244
Som der lasten € 5,758,415

Resultaat over periode € -374,196

“Voor het mkb zijn vakwedstrijden zeker nodig, omdat we altijd op zoek zijn naar talent en een goede aansluiting willen tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Ze zorgen met competitie voor het verhogen van het niveau van toekomstige vakprofessionals én het onderwijs. En helpen het mkb aan goed geschoolde vakmensen; wij leven ervan omdat het onze levensader is, het mbo is de hofleverancier van het mkb, nu en in de toekomst. Zorgen dat we meer praktische beroepsgerichte vaardigheden positief stimuleren, als ook de goede doorstroom van vmbo naar mbo realiseren, is daarom niet meer dan logisch.”

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland

Volgende hoofdstuk: Vooruitblik