“Vakmanschap in brede zin is belangrijk voor Nederland, zodat onze economie kan doordraaien. Maar dit betekent wel dat we heel goed moeten zijn voor de belangrijkste beroepskolom die vakmensen opleidt! Jongeren kansen bieden goed beroepsonderwijs te volgen voor een mooie plek in de samenleving is hiervoor essentieel. Hopelijk dat dan mijn droom die ik heb over 20 jaar écht werkelijkheid is”, zegt een optimistische en vastberaden Jelmer Becker, voorzitter van de JOB MBO.

Optimaal “Het gaat om alle talenten in het daglicht zetten”, vervolgt Jelmer Becker zijn betoog. “Los van dat je goede docenten krijgt en los van iemands afkomst of thuissituatie, zou elke student de kans moeten hebben om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Zorgen dat we de excellente krachten en talenten uit de studenten halen, ook al weten ze zelf nog niet dat ze die in zich hebben”.

Hiermee komt hij gelijk op het onderwerp vakwedstrijden. Want, “hoe vet zou het zijn als iedereen, alle studenten, met vakwedstrijden meedoen? Zeker de studenten die denken dat ze nog niet zoveel kunnen! Nu doet de top van het mbo mee en dat is op zich prima, maar tegelijk vind ik het een tekortkoming van het systeem. Als je meerdere manieren creëert om aan vakwedstrijden mee te kunnen doen, betrek je echt alle studenten. Uiteraard hebben daarin scholen en studenten een eigen verantwoordelijkheid. Aan de andere kant laten vakwedstrijden aan de buitenwereld wel zien hoe gaaf het beroep is. En met het LOB-programma bij de finales erbij zien jongeren wat het beroep écht aan inhoud biedt.”

Meer keuzes De kous is er voor de voorzitter van JOB MBO nog niet mee af als het gaat om vakbekwaam Nederland. “Het mbo mag er zijn, maar het is nog niet gelijk aan de universiteit. Dat komt omdat we in Nederland ons focussen op het cognitieve niveau en andere onderwijsrichtingen dan het mbo. Dat heeft enerzijds met het imago te maken en anderzijds met het ‘hoog-hoger-hoogst’ principe. Het zou zo moeten zijn dat havo- of vwo-leerlingen ook bijvoorbeeld houtbewerking kunnen leren als ze dat willen en leuk vinden. Maar dat kan nu niet. Hen uitnodigen de vakwedstrijden te bekijken tijdens de finales zou ik zeker doen. Zien ze gelijk dat er meer keuzes zijn, zoals in de techniek en in de zorg. Dat in de praktische beroepen ook nagedacht wordt, er toekomst in zit en dat die beroepen voor meer mensen weggelegd zijn!”

En de droom dan, hoe zit het daarmee? Jelmer Becker denkt even na en zegt: “Voordat vakbekwaam zijn ook echt ‘bemind’ gaat worden in Nederland moet het onderwijs eerst veranderen. Inzetten op gelijke waardering en kwaliteit op alle niveaus betekent dit. Mogelijk zelf een stelselwijziging! Want dan kunnen in mijn optiek studenten een vrije keuze maken ongeacht de onderwijsrichting: dat je zowel filosofie als lassen in je studie kunt doen bijvoorbeeld.

Toegroeien Ook dat we bepaalde woorden zoals ‘slim en dom’ en ‘theoretisch en praktisch opgeleid’ die het onderscheid in onderwijs in stand houden niet meer gebruiken. ‘Domme’ mensen bestaan niet! Daarom is ‘de waaiergedachte’ van (redactie: demissionair) minister Dijkgraaf een uitkomst. Wanneer we zorgen dat onderwijsrichtingen naar elkaar toegroeien en hiërarchische structuren worden weggelaten, komen we een heel eind. Als het onderwijs er dan over 20 jaar zo uitziet, komt het met vakbekwaam Nederland wel goed en is mijn droom uitgekomen“, knikt een bedachtzame Jelmer Becker. <kader>

Jelmer Becker, voorzitter JOB MBO, 2022-2023
Studeert Bouwkunde bij MBO Utrecht