Interviews

Jaarverslag WorldSkills Netherlands april 2021 - april 2022
De vakmensen van de toekomst

“Het belang van vakmanschap is evidenter dan ooit! We staan voor hele belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie, woningmarkt, digitalisering en stikstofcrisis. Twee vitale sectoren steken er bovenuit en zijn cruciaal: techniek en zorg. Daar zijn de tekorten het hoogst, hoewel andere beroepen zoals bakkers en beveiligers uiteraard ook belangrijk zijn als het gaat om een vakbekwaam Nederland”.

Een betekenisvol beroep voor de maatschappij

Alle studenten laten meedoen met vakwedstrijden

“Vakmanschap in brede zin is belangrijk voor Nederland, zodat onze economie kan doordraaien. Maar dit betekent wel dat we heel goed moeten zijn voor de belangrijkste beroepskolom die vakmensen opleidt! Jongeren kansen bieden goed beroepsonderwijs te volgen voor een mooie plek in de samenleving is hiervoor essentieel. Hopelijk dat dan mijn droom die ik heb over 20 jaar écht werkelijkheid is”, zegt een optimistische en vastberaden Jelmer Becker, voorzitter van de JOB MBO.

De mix in het vo: hart, hoofd én handen!

“Ongeacht op welke middelbare school je zit, leerlingen zouden in het onderwijs altijd een mix moeten kunnen krijgen tussen theorie en praktijk. Ik zou het mooi vinden als die mix zichtbaar is in de onderwijscurricula. Daar denken we samen met de overheid al over na.” Aan het woord is Henk Hagoort, voorzitter van de VO-raad.