De eerder omschreven omstandigheden en noodzakelijke aanpassingen aan de programma’s van WorldSkills Netherlands hadden ook gevolgen voor communicatie, er diende een andere vorm van communicatie plaats te vinden.
Voor de promotie van het decentrale Skills The Finals evenement werd een aparte communicatiecampagne ‘Trots op je Skills’ ingezet. Tegelijkertijd werd communicatie opgenomen in de drie organisatieteams om de communicatie over het NK beroepen-evenement op de schoollocaties te ontwikkelen en mee te begeleiden en hiermee in de communicatie focus te leggen op en met de afzonderlijke wedstrijdlocaties.
Voor alle communicatie en uitingen werd de strategie storytelling ingezet welke de ervaringen met vakmanschap, beroepsonderwijs en vakwedstrijden weergeeft samen met alumni, deelnemers, scholen en partners. Gedurende het verslagjaar werkte het team aan nieuwe communicatieplannen en de ontwikkeling van customer journeys (klantreizen) van studenten en docenten. Met nieuwe video’s in samenwerking met het promotieteam en scholen, met Instagram stories en de digitale show voor Team Netherlands als mijlpalen werd het verslagjaar voor communicatie afgesloten.
Publicitair gezien was dit verslagjaar anders en minder intensief. Het Prinsjesdagevent in aangepaste vorm en de video met minister-president Rutte waren de uitzonderingen op deze situatie. Die activiteiten leverden in social media in tv- en dagbladmedia veel publiciteit op.
Facts communicatie 2018, 2019 en 2020
Communicatie | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
Facebook weergaven | 4,73 M | 2,46 M | 1.35 M |
Twitter weergaven | 1,93 M | 1,32 M | 601 K |
Instagram weergaven | 4,52 M | 2,38 M | 887 K |
LinkedIn weergaven | 279 k | 189 k | 270 K |
Mediawaarde | < 3 M | 2,7 M** | 1,3 M** |
**=inschatting op basis van bekeken media
bron: markeffect en google analytics