WorldSkills Netherlands

Jaarverslag april 2022 - april 2023

In dit jubileumjaar zette WSNL zich met name in op het versterken van de contacten met scholen bij de projecten Skills Talents (vo) en Skills Heroes (mbo). Specifiek was er aandacht voor begeleiding, werving, organisatie en communicatie van kwalificaties en van Skills The Finals met het LOB-programma. Dit laatste samen met de Amsterdamse mbo-scholen, ROC van Amsterdam/ROC Flevoland, HMC, Media College, ROC Top en Yuverta in de RAI Amsterdam.

Ook is er in aanloop naar dit evenement intensiever samengewerkt met onze partners uit het bedrijfsleven en de OO-fondsen. Bestaande partners hernieuwden of verlengden hun bijdragen en nieuwe bedrijven werden partner bij het ondersteunen van de vakwedstrijden. Dit is een meerwaarde bij het continue uitbouwen van de kwaliteit en wedstrijduitstraling om de beroepspraktijk goed te laten aansluiten.

Organisatorisch was er aandacht voor de ontwikkeling, kwaliteit en innovatie van de wedstrijdopdrachten, het wedstrijdaanbod met nieuwe, ’powered by’ en entreewedstrijden als ook  voor de toekomstbestendigheid van vakwedstrijden. Extra tutorials en nieuwe masterclasses werden in samenwerking met bedrijven ontwikkeld, scholen en hun kandidaten konden daar gebruik van maken. Alles voor het ondersteunen van talentontwikkeling en een betere voorbereiding op wedstrijden en finales.

Binnen het vmbo-wedstrijdenprogramma groeide het aantal deelnemende scholen gestaag. Hierdoor was een aanpassing in de opzet gewenst; zo kwam er een andere regionale indeling en ook ‘dedicated’ mbo-hostscholen die de vmbo-kwalificaties begeleidden en organiseerden. Maar naast groei in kwaliteit en omvang was er ook sprake van ‘groei’ in kosten. Stijgende kosten en gelijkblijvende budgetten zorgden voor een uitdaging bij WSNL met betrekking tot de organisatie van kwalificaties en finales. Door het continue bestedingsbewustzijn, de goede relatie met en inspanningen van OCW en het groeiend aantal bedrijfspartners is dit voor de korte termijn goed ondervangen.

In de komende jaren blijven de boodschap en de programma’s van WSNL urgent. Ook in de in opdracht van OCW gemaakte onafhankelijk onderzoekrapportage van KBA Nijmegen over de subsidieregeling blijkt eens temeer de meerwaarde en de waardering van het veld voor vakwedstrijden. In 2022 werd het vizier vanuit WSNL al gericht op 2024 en verder, want in 2024 eindigt namelijk de termijn voor de subsidieregeling van de projecten. Vanuit de opgedane ervaringen is een begin gemaakt met nieuwe beleidsplannen voor de ‘visie en koers’ van WSNL. Het koersdocument is uitvoerig in het scholenveld en met onze stakeholders getoetst. Het Bestuur heeft dit document, dat uitgaat van de eigen kracht van WSNL en een proactief optreden, goedgekeurd. Het zal vervolgens worden ingezet als ondersteuning van het beroepsonderwijs om de projectprogramma’s verder uit te bouwen en te borgen.

De vakmensen van de toekomst

“Het belang van vakmanschap is evidenter dan ooit! We staan voor hele belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie, woningmarkt, digitalisering en stikstofcrisis. Twee vitale sectoren steken er bovenuit en zijn cruciaal: techniek en zorg. Daar zijn de tekorten het hoogst, hoewel andere beroepen zoals bakkers en beveiligers uiteraard ook belangrijk zijn als het gaat om een vakbekwaam Nederland”.

Een betekenisvol beroep voor de maatschappij

Alle studenten laten meedoen met vakwedstrijden

“Vakmanschap in brede zin is belangrijk voor Nederland, zodat onze economie kan doordraaien. Maar dit betekent wel dat we heel goed moeten zijn voor de belangrijkste beroepskolom die vakmensen opleidt! Jongeren kansen bieden goed beroepsonderwijs te volgen voor een mooie plek in de samenleving is hiervoor essentieel. Hopelijk dat dan mijn droom die ik heb over 20 jaar écht werkelijkheid is”, zegt een optimistische en vastberaden Jelmer Becker, voorzitter van de JOB MBO.

De mix in het vo: hart, hoofd én handen!

“Ongeacht op welke middelbare school je zit, leerlingen zouden in het onderwijs altijd een mix moeten kunnen krijgen tussen theorie en praktijk. Ik zou het mooi vinden als die mix zichtbaar is in de onderwijscurricula. Daar denken we samen met de overheid al over na.” Aan het woord is Henk Hagoort, voorzitter van de VO-raad.

Volgende hoofdstuk: 20-jarig bestaan (World)Skills Netherlands