Skills Talents en Skills Heroes

Jaarverslag april 2021 - april 2022

Het reguliere onderwijs, dat door de Covid-19-maatregelen gedurende het jaar opnieuw beperkingen kreeg opgelegd, werd in de loop van het jaar weer opgepakt. Voor Skills Heroes betekende dit toch nog een stabilisering van het aantal ingeschreven opleidingen, dat op 884 aanmeldingen qua aantal kwam. Sommige scholen kozen voor aanwijzen, minder of kleinschaligere voorrondes. Covid-19 zorgde ook dat veel kwalificaties noodgedwongen opschoven naar begin 2022. Dat leverde een enorme druk op de organisatie om alle kwalificaties in een betrekkelijk korte periode geregeld en uitgevoerd te krijgen.

Voor Skills Talents was er meer voorbereidingstijd beschikbaar en werden scholen en contactpersonen gerichter telefonisch of digitaal benaderd voor deelname. Uiteindelijk kwam de teller op 140 scholen uit en dat is een lichte groei in vergelijking met voorafgaande jaren. De teamindeling werd aangepast naar een meer werkbare 2 leerlingen en kwam er in plaats van een provinciale een andere regionale indeling voor de kwalificaties. Ook bij Skills Talents werden vanwege de eerder benoemde omstandigheden kwalificaties later gehouden.

“Als je een wedstrijd in de klas houdt, profiteert iedereen hiervan. De beste studenten kunnen door en nemen de rest van de klas mee in die vervolgrondes. Je krijgt dan een soort Max Verstappen-effect: we zitten zelf niet in die F1-bolide, maar hebben wel het gevoel dat “we” wereldkampioen kunnen worden en zijn door het dolle heen als “onze” Max weer een race wint. Zie het gerust als teambuilding, als een manier om saamhorigheid te creëren. En je neemt niet alleen de studenten mee, maar ook de docenten. De wedstrijden zijn echt van een hoog niveau; ze zijn mede bedacht door mensen uit de praktijk en vergen vaak specialistische technieken. Ook de jurering is top: we vragen hiervoor vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, maar bijvoorbeeld ook oud-winnaars. Er wordt dus nogal wat van de studenten gevraagd; als docent moet je daarin mee. De structurele inbedding van Skills brengt dus ook een professionaliseringsslag voor de docenten met zich mee.”

Oda van Deursen, Docent en Skills Coordinator Yuverta.

De belangrijkste lessen geleerd tijdens de eerste pandemie werden zo door beide projecten in het verslagjaar in praktijk gebracht: meer samenwerking en overleg met organiserende scholen van de kwalificaties, meer aandacht voor communicatie met de organisatoren en hen daarin verder ondersteunen. En binnen de inmiddels versterkte backoffice kwam meer samenwerking en afstemming tussen Skills Talents en Skills Heroes in processen, procedures, toolkits en handleidingen.

Met de werkgroep en Skills coördinatoren van Skills Heroes en de klankbord met vmbo-scholen bleef het overleg en contact noodgedwongen digitaal. Toch konden met hen de reguliere, operationele zaken en het wedstrijdaanbod in goed overleg worden besproken. De zogenaamde ‘host’ of ‘powered by’ wedstrijden die branches of scholen zelf met het WSNL format kunnen organiseren bleven ook als toekomstig groeipotentieel voor het reguliere wedstrijdaanbod.

Met vakwedstrijden groeien in beroepshouding

Gepassioneerd, gemotiveerd en gedreven zijn de woorden die bij praktijkdocent Eddy Ter Beest van bedrijfsvakschool SMEOT in Hengelo horen als hij over vakwedstrijden vertelt. Hij is hier zo’n 7 jaar praktijkdocent, nadat hij 24 jaar als lascoördinator,...

Door coaching skills ontwikkelen

Hoe jezelf kunt groeien doordat jouw studenten groeien omdat ze met vakwedstrijden meedoen. Dat is het verhaal van Hans Neefjes, instructeur bij ESPEQ, het opleidingsbedrijf in de bouw dat met 450 BBL-leerlingen verbonden is aan het Horizon College. Maar er zit veel...

Volgende hoofdstuk: Feiten en cijfers