Team Netherlands

Jaarverslag april 2021 - april 2022

De deelname van Team Netherlands aan WorldSkills Shanghai bleek uiterst onzeker door de effecten in China met betrekking tot Covid-19. De eerste start met het team begon met de ontwikkeling en uitrol van het pre-oriëntatieprogramma voor Team Netherlands als alternatief omdat in 2021 geen Nederlands team naar EuroSkills kon gaan. En een ambitieplan dat komende jaren toewerkt naar meer kansen voor excellente prestaties op de internationale podia van WorldSkills.

In september was er weliswaar in afgeslankte vorm en zonder Nederlandse deelname toch nog een uitgestelde EuroSkills in Graz. Memorabel was daar dat voor de eerste keer de Jos de Goey ‘Best in Europe’ Award werd uitgereikt aan de best scorende deelnemer van de Europese competitie. Een mooi eerbetoon.

Eind 2021 kon de productie van de videoserie ‘The Road to Excellence’ starten, waarin potentiële kandidaten tijdens hun kwalificaties en finales gevolgd werden met achtergrondinformatie van oud-teamleden over hoe je je voorbereidt, wat er met je gebeurt en wat je meemaakt als je internationaal mag uitkomen. Ook een digitale oriëntatiekit voor teamleden, ouders, scholen en bedrijven werd ontwikkeld over het hoe en wat als je in Team Netherlands komt. Maar de geplande internationale masterclasses kwamen er niet. Buitenlandse experts konden vanwege de Covid-19 maatregelen niet naar Nederland afreizen.

Vervolgens werd het wikken en wegen over de uitzending van een Team Netherlands naar WorldSkills Shanghai in oktober 2022. Maar Shanghai zat aan het einde van dit verslagjaar nog steeds in een strenge lockdown. Met opgeteld internationale onrust, hoger wordende (vlieg)prijzen en afnemende mogelijkheden om veilig in Shanghai te kunnen zijn en er sprake was van een bijzonder strenge en onzekere bubbel waarin deelnemers moesten verblijven, konden geen garanties worden geboden.

Zo werd begin april het onvermijdelijke besloten: geen Team Netherlands naar Shanghai! Dit betekende wederom een alternatief programma gaan ontwikkelen, zodat de leden van het nieuwe Team Netherlands toch nog een internationale ervaring in 2022 zouden kunnen meemaken.

In 2014 heb ik deelgenomen aan de Skills Heroes vakwedstrijd hotelreceptioniste en ben toen nationaal kampioen geworden. Vervolgens ben ik geselecteerd om deel te nemen aan de Europese kampioenschappen in Lille! Wat een geweldige ervaring was dat! Ik heb zoveel geleerd en nieuwe mensen mogen ontmoeten. Ik had dit voor geen goud willen missen! Gelukkig hoefde ik, na het behalen van mijn diploma, geen afscheid te nemen van Skills en ben ik sinds 2019 bij de organisatie betrokken als internationaal expert hotelreceptionist. Ik kan niet wachten om weer met een deelnemer aan de slag te gaan om hem/haar klaar te stomen voor WorldSkills!

Larissa van Wijk, internationaal expert Hotelreceptioniste

Volgende hoofdstuk: Promotie en communicatie