Hoe in de pandemie leerlingen en studenten voor vakmanschap en een beroepsopleiding motiveren bleek een prangende vraag voor het gehele onderwijsveld. Om tegemoet te komen aan deze uitdaging ontwikkelde WorldSkills Netherlands het motivatieprogramma vakmanschap dat in de volle breedte gericht werd op alle vmbo-leerlingen en (eerstejaars) studenten mbo in Nederland.
Bijdragen aan het stimuleren van de motivatie tijdens de Covid-19 periode waar alleen online onderwijs en bijna geen beroepspraktijk was, bleek nodig gezien diverse signalen, wetenschappelijke onderzoeken en publicaties. Daarom werd eerst een LOB-route ontwikkeld. Een digitaal, praktisch oriëntatie- en lessenpakket met opdrachten, sector- en beroepeninformatie en -video’s. Een pakket dat alle (v)mbo-coördinatoren en decanen na de herfstvakantie op school ontvingen.
Vervolgens een instructiefilm en 33 challenges die successievelijk vanaf de herfst digitaal op de Skills Academy-pagina beschikbaar kwamen voor gebruik door scholen. Zo konden jongeren laagdrempelig met doe- en praktijkopdrachten van diverse beroepen, thuis of in de klas aan de slag. Om het voor scholen, studenten en leerlingen compleet te maken, volgde vanaf januari nog eens 14 masterclasses. Dit waren digitale lesbrieven met video’s, waarin experts verdiepende demonstraties, uitleg en instructies op basis van het kwalificatiedossier gaven over skills in hun beroep.
Het gehele programma had als slogan ‘motiveer, inspireer en daag uit!’ en werd zo een route van beroepsoriëntatie naar beroepskeuze. Daarin sloeg het motivatieprogramma ook een brug naar de LOB Experience (doe-activiteiten en beroepenvoorlichting) op Skills The Finals in Utrecht. Een gouden greep in combinatie met vakwedstrijden. Alle kennis, ervaring en contacten opgedaan met vakwedstrijden en wedstrijdopdrachten is bij de ontwikkeling van dit alternatieve programma gebruikt. Dit met de medewerking van veel docenten, schrijvers en experts uit scholen en bedrijfsleven.
Resultaten Motivatieprogramma Vakmanschap
(Over periode september 2021-maart 2022)
Onderdelen
LOB route | 1 animatievideo, 14 beroepenvideo’s en een online toolkit |
Challenges | 33 klassikale en thuis(praktijk)opdrachten |
Masterclasses | 14 video’s met lesbrieven en docentenhandleidingen |
Communicatie | mailingen, campagne, advertorials |
Resultaten
Skills Academy | LOB route | Challenges | Masterclasses |
Pageviews* | 4015 | 9102 | 942 |
Downloads* | 907 | 1736 | 77 |
Gebruikers* | 759 | 1349 | 59 |
*= gemeten vanaf 1-11-2022 tot en met 30-3-2022, acties zijn verricht door individuele docenten/contactpersonen (v)mbo-scholen.
Conclusie
Uitgegaan wordt dat als elke gebruiker een download in een klas gebruikt heeft, zijn er:
* voor de LOB-route ultimo 759 x gemiddeld 25-30 leerlingen per klas = 20/25.000 (eerste jaars)vmbo-leerlingen bereikt.
* voor de challenges 1349 x gemiddeld 25-30 leerlingen per klas = 35/40.000 (v)mbo-leerlingen/studenten (2e/3e/4e jaars vmbo en 1e/2e jaars mbo) bereikt.
* voor de masterclasses ongeveer 2000 studenten (3e en 4e jaar mbo) bereikt, maar dat komt omdat deze masterclasses heel specifiek op een vak/beroep/opleiding gericht zijn en bovendien extra curriculair.
Gekeken naar de populariteit van onderdelen die gedownload zijn, dan zijn bij de LOB-route met name de onderdelen complete route, handel, techniek en zorg en welzijn, en bij de challenges de onderdelen presenteren, Nederlands, administratie, mobiele voertuigen, autotechniek, elektra en bloem populair geweest.