Promotie en communicatie

Jaarverslag april 2021 - april 2022

De eerder ingezette strategie van storytelling om ervaringen met vakmanschap, beroepsonderwijs en vakwedstrijden samen met alumni, deelnemers, scholen en partners te vertellen werd in het verslagjaar aangescherpt. Hen meer en gestructureerder content laten maken alsook een promotieteam, een nieuwe campagne ‘#Ikdaagjeuit’ en nieuwe social mediakanalen (Instagram stories en TikTok) stonden op de uitvoeringskalender. Tevens meer communiceren over de kwalificaties en daarbij communicatie-afdelingen van scholen begeleiden in het communiceren over vakwedstrijden.  

Dit wierp aan het einde van het verslagjaar met de communicatie van Skills The Finals haar vruchten af. Naast de eigen communicatie was er een hausse aan berichtgeving van de scholen en nog eens 23 contentteams van scholen die op en over STF gingen communiceren, 774 online berichten en een bereik van 2.546.775 views voor de finales. Daar bovenop alle RTV en printmedia die in landelijke, regionale en lokale media verschenen en eigen berichten van finalisten en begeleidende docenten. Met recht kon worden gezegd dat vakwedstrijden op Skills The Finals op dat moment trending topic in Nederland waren.

De ontwikkeling van customer journeys van studenten werd verder in 2021 afgemaakt en daarna ook ontwikkeld voor partners en scholen. Hiermee kon de merkbranding en -beleving WorldSkills Netherlands en haar projecten versterkt worden. In september werd wederom een geslaagd ‘Prinsjesdagevenement’ georganiseerd met partners. Tweede Kamerleden en ministers kregen een ‘make-over’ en haarstyling.   

Ook de communicatie van het extra motivatieprogramma vakmanschap en het pre-oriëntatieprogramma van Team Netherlands droeg bij aan de promotie. De eerste werd breed in het vmbo en mbo gecommuniceerd met mailingen, specials, toolkits, video’s, advertenties en advertorials. De tweede door een achtdelige videoserie ‘The Road to Excellence’. Dit vertaalde zich in de bereikcijfers en de groei op social media in het eerste kwartaal van 2022.

Facts communicatie

Communicatie20212022
Instagram bereik459.832398.947
Instagram volgers5.4005.956
LinkedIn weergaven339.528667.784
LinkedIn volgers2.8064.318
Facebook bereik174.173285.600
Facebook volgers15.30016.036

 

“We hebben van de Skillsopdrachten een integraal onderdeel van het lesprogramma gemaakt. In de Skills-wedstrijden komen alle essentiële kerntaken van het vak samen. Ik gebruik de casussen van Skills daarom ook in mijn lessen, examens en andere proeve van bekwaamheid. Vorig jaar hebben we met de hele opleiding voorrondes georganiseerd.”

Jolien Albers, docent tandartsassistent, Aventus.

Door coaching skills ontwikkelen

Hoe jezelf kunt groeien doordat jouw studenten groeien omdat ze met vakwedstrijden meedoen. Dat is het verhaal van Hans Neefjes, instructeur bij ESPEQ, het opleidingsbedrijf in de bouw dat met 450 BBL-leerlingen verbonden is aan het Horizon College. Maar er zit veel...

Volgende hoofdstuk: Financiën