‘Out-of-the-box’ met skills.

“Successen behalen betekent op je snuit gaan, met regelmaat! Daarmee leer je incasseren en jezelf ontwikkelen. Met dit leerproces ben ikzelf groot geworden tot wat ik nu ben”. Aan het woord is docent kappen Froukje Dijkstra van ROC Friese Poort. Met ruim 30 jaar ervaring in het onderwijs en daarnaast nog 23 jaar eigenaresse te zijn geweest van een kapsalon, weet ze als geen ander waar over ze het heeft om het beste uit studenten te halen.

Voor haar kwam 7 jaar geleden de vakwedstrijden van Skills Heroes als geroepen. “In het Noorden organiseerde het bedrijfsleven vroeger de NOKADA (redactie; kapperswedstrijden) waar ikzelf nog aan heb meegedaan. Toen dat niet meer georganiseerd werd, hebben wij als school binnen de opleiding uiterlijke verzorging de ‘Creaparty’ bedacht. Vooral om studenten meer te laten excelleren in hun vak. Vervolgens vormden de mbo-vakwedstrijden daar een welkome aanvulling op. Zo bieden we onze studenten een extra podium, zodat ze hun ontwikkeling en vakmanschap kunnen laten zien”, aldus Froukje Dijkstra.

Toch even terug naar de ‘Creaparty’. “Ja, dat kwam omdat we het vak interessanter en leuker wilden maken”, vervolgt Froukje. “Studenten kapper en schoonheidsverzorging die meer uitdaging willen ook meer bieden. Zo leren we ze ‘out-of-the-box’ denken, meer oog hebben voor detail en vormgeving, tempo ontwikkelen, en breder kijken wat er in de wereld leeft. Met deze skills creëren ze veel zelfvertrouwen en ontwikkelen ze power om te ‘shinen’. En dat begint al vroeg!”

De docent uiterlijke verzorging doelt op excelleren binnen de opleiding. “Alle eerstejaars krijgen informatie over ons extra programma en vakwedstrijden. Diegenen waar de ogen van beginnen te glinsteren en die daar al roepen ‘dat wil ik ook’ vallen gelijk op. Dat zijn er meer dan je denkt. In het eerste en tweede leerjaar krijgen iedereen 2 uur Crea Skills. Daar laten wij studenten ‘out-of-the-box’ denken en krijgen zij veel tools aangereikt die in de reguliere lessen niet passen. Er komt een vrijwillige opgave voor het Skills Team en omdat een beperkt aantal getraind kan worden doen wij een onderlinge wedstrijd. Elk jaar is er een doorstroom vanuit de selectie. Ben je geplaatst, dan is voorwaardelijk dat het stage- of leerbedrijf hiermee akkoord gaat. Want trainingen, wedstrijden of andere bezigheden kunnen vallen op stage- of werkdagen. De training is 2 tot 3 uur om de week, diegene die uit dit team naar de kwalificatie gaat traint iedere week 2 uur. Dit alles is buiten hun lesrooster en komt er dus bovenop.”

Wat het Froukje en het team oplevert, is dan nog een vraag. Froukje begint te glimmen en zegt: “Dit is zoo leuk! Ik krijg hier heel veel energie van. Ik geef en eis veel, maar krijg er ook veel voor terug: plezier in het werk, blij worden van studenten en excellente studenten, meer uit ons mooie kappersvak halen. En met de vakwedstrijden erbij haal je er nog meer uit: studenten die nog meer groeien. Dat is zoo mooi!”

“Die groei is tegelijk aanstekelijk binnen ons opleidingsteam, andere docenten op school en bij bedrijven. Docenten vinden het geweldig om te zien en helpen spontaan mee met bijvoorbeeld digitale technieken of voorbereiding op presentaties. En leerbedrijven reageren ook enthousiast! Zo krijgt iedereen door crea lessen, skills en vakwedstrijden vleugels en dat motiveert meer dan ik vooraf had gedacht”, zo besluit Froukje Dijkstra.

Wim Blankvoort

“Motiveren is het moeilijkste, het begeleiden gaat vanzelf wat ze kiezen al voor het vak. En de wedstrijden zijn vergelijkbaar met de...