Het reguliere onderwijs, dat door de Covid-19-maatregelen gedurende het jaar opnieuw beperkingen kreeg opgelegd, werd in de loop van het jaar weer opgepakt. Voor Skills Heroes betekende dit toch nog een stabilisering van het aantal ingeschreven opleidingen, dat op 884 aanmeldingen qua aantal kwam. Sommige scholen kozen voor aanwijzen, minder of kleinschaligere voorrondes. Covid-19 zorgde ook dat veel kwalificaties noodgedwongen opschoven naar begin 2022. Dat leverde een enorme druk op de organisatie om alle kwalificaties in een betrekkelijk korte periode geregeld en uitgevoerd te krijgen.
Voor Skills Talents was er meer voorbereidingstijd beschikbaar en werden scholen en contactpersonen gerichter telefonisch of digitaal benaderd voor deelname. Uiteindelijk kwam de teller op 140 scholen uit en dat is een lichte groei in vergelijking met voorafgaande jaren. De teamindeling werd aangepast naar een meer werkbare 2 leerlingen en kwam er in plaats van een provinciale een andere regionale indeling voor de kwalificaties. Ook bij Skills Talents werden vanwege de eerder benoemde omstandigheden kwalificaties later gehouden.
De belangrijkste lessen geleerd tijdens de eerste pandemie werden zo door beide projecten in het verslagjaar in praktijk gebracht: meer samenwerking en overleg met organiserende scholen van de kwalificaties, meer aandacht voor communicatie met de organisatoren en hen daarin verder ondersteunen. En binnen de inmiddels versterkte backoffice kwam meer samenwerking en afstemming tussen Skills Talents en Skills Heroes in processen, procedures, toolkits en handleidingen.
Met de werkgroep en Skills coördinatoren van Skills Heroes en de klankbord met vmbo-scholen bleef het overleg en contact noodgedwongen digitaal. Toch konden met hen de reguliere, operationele zaken en het wedstrijdaanbod in goed overleg worden besproken. De zogenaamde ‘host’ of ‘powered by’ wedstrijden die branches of scholen zelf met het WSNL format kunnen organiseren bleven ook als toekomstig groeipotentieel voor het reguliere wedstrijdaanbod.