‘Via storytelling ervaringen met vakmanschap en beroepsonderwijs vertellen en promoten’. Deze strategie werd in 2019 en begin 2020 gecontinueerd en verder uitvergroot. En het label ‘dit is mbo’ werd in deze periode nog prominenter gelinkt aan Skills Heroes en Skills The Finals.
Het accent voor communicatie van de projecten lag in de verslagmaanden op communiceren via, met en naar de deelnemende scholen én tegelijk zorgen dat jongeren en docenten vooral zelf hun ervaringen vertellen en delen via social media. Dit om de kracht van de boodschap en het engagement te vergroten. Instagram Stories met Skills kampioenen hielpen daarbij, evenals de inzet van influencers, compilatiefilms en orangeroom-afleveringen die op het NK en het WK voor beroepen werden gemaakt.
In 2019 verschenen daarnaast regelmatig blogs over vakwedstrijden van bekende personen uit het onderwijs en het bedrijfsleven. In vak- en onderwijsmedia verschenen in de aanloop naar en tijdens het NK en WK diverse achtergrondartikelen om stakeholders te informeren over de meerwaarde en ervaringen met vakwedstrijden.
Landelijke en regionale publiciteit was er vooral tijdens nationale en internationale events en bij Prinsjesdag. Met als eyecatchers: Jeugdjournaal, WNL, Volkskrant, Telegraaf en Radio 1. Tevens was de trend waarneembaar, dat veel deelnemende scholen in hun eigen regio zelf meer zijn gaan communiceren in de aanloop naar wedstrijden en tijdens events. Uiteindelijk groeide de naamsbekendheid voor vakwedstrijden onder jongeren in 2019 naar 38%. Skills Heroes bleef op 39% en Skills Talents groeide naar een naamsbekendheid van 34%. Inhoudelijk zijn jongeren veel positiever tegenover vakwedstrijden gaan staan en zijn ze meer bereid om mee te gaan doen.
Facts communicatie 2018 en 2019
Communicatie | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|
Naambekendheid vakwedstrijden (bij docenten) | 61% | 62% | |
Naambekendheid vakwedstrijden (bij jongeren) | 23% | 38% | |
Naambekendheid Skills Heroes | 39% | 40% | |
Naambekendheid Skills Talents | 25% | 34% | |
Positieve indruk vakwedstrijden mbo* | 39% | 44% | |
Positieve indruk vakwedstrijd vmbo* | 34% | 42% | |
Bereidheid mee doen bij Heroes* | 28% | 34% | |
Bereidheid meedoen bij Talents* | 29% | 30% | |
Facebook weergaven | 4,73 M | 2,46 M | |
Twitter weergaven | 1,93 M | 1,32 M | |
Instagram weergaven | 4,52 M | 2,38 M | |
LinkedIn weergaven | 279 k | 189 k | |
Mediawaarde | < 3 M | 2,7 M** |
*= mening van studenten die zowel niet als wel hebben deelgenomen
**=inschatting op basis van bekeken media
bron: markeffect en google analytics