Promotie en communicatie

Jaarverslag 2019 en kwartaal 1 2020

‘Via storytelling ervaringen met vakmanschap en beroepsonderwijs vertellen en promoten’. Deze strategie werd in 2019 en begin 2020 gecontinueerd en verder uitvergroot. En het label ‘dit is mbo’ werd in deze periode nog prominenter gelinkt aan Skills Heroes en Skills The Finals.

Het accent voor communicatie van de projecten lag in de verslagmaanden op communiceren via, met en naar de deelnemende scholen én tegelijk zorgen dat jongeren en docenten vooral zelf hun ervaringen vertellen en delen via social media. Dit om de kracht van de boodschap en het engagement te vergroten. Instagram Stories met Skills kampioenen hielpen daarbij, evenals de inzet van influencers, compilatiefilms en orangeroom-afleveringen die op het NK en het WK voor beroepen werden gemaakt. 

In 2019 verschenen daarnaast regelmatig blogs over vakwedstrijden van bekende personen uit het onderwijs en het bedrijfsleven. In vak- en onderwijsmedia verschenen in de aanloop naar en tijdens het NK en WK diverse achtergrondartikelen om stakeholders te informeren over de meerwaarde en ervaringen met vakwedstrijden.

Landelijke en regionale publiciteit was er vooral tijdens nationale en internationale events en bij Prinsjesdag. Met als eyecatchers: Jeugdjournaal, WNL, Volkskrant, Telegraaf en Radio 1. Tevens was de trend waarneembaar, dat veel deelnemende scholen in hun eigen regio zelf meer zijn gaan communiceren in de aanloop naar wedstrijden en tijdens events. Uiteindelijk groeide de naamsbekendheid voor vakwedstrijden onder jongeren in 2019 naar 38%. Skills Heroes bleef op 39%  en Skills Talents groeide naar een naamsbekendheid van 34%. Inhoudelijk zijn jongeren veel positiever tegenover vakwedstrijden gaan staan en zijn ze meer bereid om mee te gaan doen.

Facts communicatie 2018 en 2019

Communicatie20182019
Naambekendheid vakwedstrijden (bij docenten)61%62%
Naambekendheid vakwedstrijden (bij jongeren)23%38%
Naambekendheid Skills Heroes39%40%
Naambekendheid Skills Talents25%34%
Positieve indruk vakwedstrijden mbo*39%44%
Positieve indruk vakwedstrijd vmbo*34%42%
Bereidheid mee doen bij Heroes*28%34%
Bereidheid meedoen bij Talents*29%30%
Facebook weergaven4,73 M2,46 M
Twitter weergaven1,93 M1,32 M
Instagram weergaven4,52 M2,38 M
LinkedIn weergaven279 k189 k
Mediawaarde< 3 M2,7 M**

*= mening van studenten die zowel niet als wel hebben deelgenomen
**=inschatting op basis van bekeken media

bron: markeffect en google analytics

“Ik kan de krapte op de arbeidsmarkt niet veranderen. Maar ik denk wel dat de beeldvorming over het mbo en het vmbo beter wordt als we heel Nederland laten zien wat voor uitstekend vakmanschap deze jongeren in huis hebben. En dat is ook voor ondernemers goed. Ook zij willen een imagoverbetering van vakmanschap. Dat is voor de hele economie en maatschappij belangrijk. Voor de jongeren die een beroepsopleiding volgen – zo’n 1 miljoen vmbo’ers en mbo’ers samen – is dit ook een enorme imago-boost. Laatst aten mijn vrouw en ik in een sterrenrestaurant. Op de menukaart stond dat de gastvrouw van het restaurant een medaille had gewonnen bij de Euroskills. Die trots dragen vakmensen dus echt uit.”

Jan van Zijl, voorzitter WorldSkills Netherlands.

“Vakmanschap begint bij het besef dat ambitie iets anders is dan alleen maar ‘hoger en hoger’. Ambitie is ook passie voor je vak, het benutten van je talenten – op welk niveau dan ook –  en daarin steeds beter willen worden. Bovendien zijn een studie op hbo- of wo-niveau niet zaligmakend of een garantie op succes. Juist vakmensen op mbo-niveau hebben een lonkend toekomstperspectief, want om hen zitten werkgevers – straks weer – te springen. In de kern gaat het om de waardering van wat je doet, je vakmanschap. Zolang we een meester in de rechten – in welke functie die ook terechtkomt – maatschappelijk hoger blijven aanslaan dan een geweldig goede meestermeubelmaker of meesterkok, doen we het wat mij betreft niet goed. En iedereen moet beseffen dat we bepaalde vakken en beroepen waar we nu soms nog vrij achteloos over doen, helemaal niet kunnen missen. Waardering, uitdaging, vakmanschap, het komt allemaal bij elkaar in een instrument dat ik een warm hart toedraag: vakwedstrijden.”

Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland.

Next up: Financiën