Dat er nog een grotere potentie ontsloten kan worden, bleek uit een onafhankelijk marktonderzoek onder docenten, dat aan het licht bracht dat bijna de helft van hen geholpen bekend was met vakwedstrijden maar respectievelijk 60% en 86% van de docenten in het mbo en vmbo nog nooit aan vakwedstijden hadden deelgenomen. Dus was er werk aan de winkel voor wervingscommunicatie en de communicatie naar contactpersonen van scholen.
Dezelfde ondersteuning
De communicatiemanager a.i. en het team verzorgden meer content in tekst en video op social media met in de hoofdrol leden van Team Netherlands die in september deelnamen aan EuroSkills. Ook het Prinsjesdagevent in die maand leverde veel positieve publiciteit op. In de communicatieplannen van ST en SH voor het nieuwe schooljaar werd vervolgens met thema’s gewerkt en hiervoor contentplanningen gemaakt. Alle kwalificaties en later ook externe NK’s kregen in communicatie dezelfde professionele ondersteuning in beeld en aankleding, met het oog om communicatief een grotere ‘olievlek’ in bekendheid online te creëren.
De werving voor STF24 startte ook eerder met een promotievideo en aanmeldpagina. Voor het LOB-X-programma koos communicatie om met beroepenwerelden en corresponderende persona’s te werken en dat te verwerken in een scholentoolkit met een lessenpakket, een lob-test alsmede in de aankleding van STF24. In combinatie met alle extra content op social media en ondersteuning in communicatie door Brabantse partners leverde dit prima mediabereik en bezoekersaantallen op.
Facts communicatie
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 kw 1 | |
---|---|---|---|---|---|
bereik | 47.795 | 174.173 | 285.600 | 238.558 | 331.500 |
volgers | 15.611 | 15.300 | 15.889 | 15.939 | 15.508 |
engagement | 56.314 | 12.700 | 35.311 | 62.139 | 1.312 |
weergaven | 886.359 | nvt* | nvt* | 1.601.480 | 308.274 |
bereik | 847.582 | 459.832 | 406.516 | 152.534 | 130.948 |
engagement | 20.274 | 11.216 | 16.691 | 17.336 | 4.898 |
volgers | 5.007 | 5.400 | 5.957 | 7.315 | 8.022 |
weergaven | 278.878 | 339.528 | 640.341 | 544.000 | 319.713 |
engagement | 2.378 | 10.236 | 34.561 | 50.052 | 65.311 |
volgers | 2.205 | 2.806 | 5.537 | 6.040 | 6.586 |
Mediawaarde** | 1,3 M | nvt | 1,5 M | 6 M | 3 M |
* niet gemeten
** inschatting op basis van plaatsingen en bereik op social en print/rtv media
Contacten
De investering om na EuroSkills en Prinsjesdag goede contacten met landelijke media te blijven onderhouden en scholen te blijven enthousiasmeren meer met hun AV-teams te doen voor vakwedstrijden zorgde dat op STF24 live-uitzendingen plaatsvonden van NOS-Stories en WNL en dat scholen verslag deden van het NK. Ook besteedde het NOS (Jeugd)-Journaal aandacht aan het evenement in combinatie met het onderwerp kiezen voor een beroep vanwege het tekort aan vakmensen.