Promotie en communicatie

Jaarverslag april 2023 - maart 2024

Dat er nog een grotere potentie ontsloten kan worden, bleek uit een onafhankelijk marktonderzoek onder docenten, dat aan het licht bracht dat bijna de helft van hen geholpen bekend was met vakwedstrijden maar respectievelijk 60% en 86% van de docenten in het mbo en vmbo nog nooit aan vakwedstijden hadden deelgenomen. Dus was er werk aan de winkel voor wervingscommunicatie en de communicatie naar contactpersonen van scholen.

Dezelfde ondersteuning

De communicatiemanager a.i. en het team verzorgden meer content in tekst en video op social media met in de hoofdrol leden van Team Netherlands die in september deelnamen aan EuroSkills. Ook het Prinsjesdagevent in die maand leverde veel positieve publiciteit op. In de communicatieplannen van ST en SH voor het nieuwe schooljaar werd vervolgens met thema’s gewerkt en hiervoor contentplanningen gemaakt. Alle kwalificaties en later ook externe NK’s kregen in communicatie dezelfde professionele ondersteuning in beeld en aankleding, met het oog om communicatief een grotere ‘olievlek’ in bekendheid online te creëren.

De werving voor STF24 startte ook eerder met een promotievideo en aanmeldpagina. Voor het LOB-X-programma koos communicatie om met beroepenwerelden en corresponderende persona’s te werken en dat te verwerken in een scholentoolkit met een lessenpakket, een lob-test alsmede in de aankleding van STF24. In combinatie met alle extra content op social media en ondersteuning in communicatie door Brabantse partners leverde dit prima mediabereik en bezoekersaantallen op.

Facts communicatie

20202021202220232024 kw 1
Facebook
bereik47.795174.173285.600238.558331.500
volgers15.61115.30015.88915.93915.508
engagement56.31412.70035.31162.1391.312
Instagram
weergaven886.359nvt*nvt*1.601.480308.274
bereik847.582459.832406.516152.534130.948
engagement20.27411.21616.69117.3364.898
volgers5.0075.4005.9577.3158.022
Linkedin
weergaven278.878339.528640.341544.000319.713
engagement2.37810.23634.56150.05265.311
volgers2.2052.8065.5376.0406.586
Mediawaarde**1,3 Mnvt1,5 M6 M3 M

* niet gemeten
** inschatting op basis van plaatsingen en bereik op social en print/rtv media

“Skills supporten om trots te zijn op het vak metselaar”

Je ziet het zo wanneer je de oprit bij VANLAGEN Metselwerken in Terschuur oprijdt: hier metselen ze! Links staan demonstratie- en oefenwerken opgesteld van (oud)leerlingen. Zichtbaar is dat de passie voor het vak metselen bij de VanLagens aanwezig is. Met een overduidelijk vleugje Skills hoewel ze een stapje terug hebben gedaan, blijven ze Skills supporter. Een gesprek met Johan en Marjan van Lagen over hoe het zo met Skills gekomen is, hun ervaringen en de passie voor het vak en leerlingen opleiden.

“Rustpunt en vader en moeder zijn”

Wat kan iemand die met WorldSkills meedoet van een oud Olympisch en wereldkampioen leren, is de vraag. In dit geval Bart Brentjens die in 1996 in Atlanta goud won bij het mountainbiken en z’n dochter Ginger, nationaal kampioen patisserie 2024 opgaand naar het WK voor beroepen in Lyon. Een gesprek met Ginger’s ouders Bart en Petra over parallellen met topsport, wijze raad, supporter zijn, en vooral als ouders trots op en achter hun dochter, haar talent en keuzes staan.

Contacten

De investering om na EuroSkills en Prinsjesdag goede contacten met landelijke media te blijven onderhouden en scholen te blijven enthousiasmeren meer met hun AV-teams te doen voor vakwedstrijden zorgde dat op STF24 live-uitzendingen plaatsvonden van NOS-Stories en WNL en dat scholen verslag deden van het NK. Ook besteedde het NOS (Jeugd)-Journaal aandacht aan het evenement in combinatie met het onderwerp kiezen voor een beroep vanwege het tekort aan vakmensen.

Volgende hoofdstuk: Financiën