De Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, afgekort VHG, is een branchevereniging met 950 actieve leden. De vereniging is al jaren betrokken bij de Skills Heroes vakwedstrijden voor het mbo. Na een succesvolle pilot in het afgelopen jaar is de VHG vanaf schooljaar 2021-2022 ook betrokken bij de Skills Talents de wedstrijden voor het vmbo. “Onze betrokkenheid bij de wedstrijden is van groot belang voor de branche,” vertelt bestuursvoorzitter Egbert Roozen. “Deze draagt in belangrijke mate bij aan de samenwerking met het onderwijs en de zichtbaarheid van de groene sector.”

Hotspots
Egbert benadrukt het belang van regionale samenwerking. “De behoefte aan voldoende instroom is enorm. Om ook in de toekomst aan goed geschoolde werknemers te komen is een sterke regionale structuur nodig. Daarom zet de VHG regionale hotspots op waarin scholen en bedrijven samenwerken aan goed groen onderwijs en instroom. Door de samenwerking in deze hotspots weten wij elkaar beter te vinden en zijn wij beter in staat om de culturen van scholen en bedrijven aan elkaar te matchen. Dit uit zich in een breed palet aan activiteiten. Denk aan gastlessen van professionals, docentenstages bij bedrijven en het organiseren van excursies naar tuinprojecten. Ook de vakwedstrijden zijn hierin een belangrijk onderdeel. Al deze gezamenlijke inspanningen leveren daadwerkelijk effect op. Zo is de instroom bij Helicon en Wellant, nu Yuverta geheten, prachtig gegroeid. Door het pakket aan activiteiten in de hotspots zijn we in staat om een grote groep jongeren te bereiken en ons aantrekkelijke vak te presenteren.”

Driehoek
Egbert vervolgt: “De samenwerking in de driehoek tussen bedrijven, scholen en WorldSkills Netherlands is ontzettend belangrijk. Dit zorgt voor verbinding en de communicatie krijgt handen en voeten. Zo staat er bij de nationale hovenierswedstrijd op Tuinidee altijd een grote stand en worden er veel berichten gemaakt en gedeeld op social media. Er ontstaat zichtbaarheid voor de branche en wij kunnen laten zien hoe fantastisch ons vak is. De bedrijven die bij de wedstrijden betrokken zijn, worden echt onderdeel van de organisatie. Zo maken zij bijvoorbeeld ook ontwerpen en jureren zij vaak. Wij zijn bijzonder verheugd dat de VHG en onze leden nu ook betrokken zijn bij het organiseren van vakwedstrijden voor het vmbo. Als branche vinden wij het belangrijk om dit soort initiatieven te nemen en een podium te creëren. Naast vmbo’ers zijn ook schoolverlaters en zijinstromers een steeds belangrijkere groep. Ook aan deze jongeren willen wij de mooie kanten van ons vak presenteren.”

Boegbeelden
Begin jaren ’90 kwam Egbert voor het eerst in aanraking met vakwedstrijden. Als communicatiemedewerker bij de Stichting Vakopleiding voor Schilders- en Stucadoorsbedrijven was hij direct betrokken bij de organisatie van de Skills Olympics in Amsterdam. “Wij organiseerden daar wedstrijden voor schilders en stukadoors. Dit was zo’n bijzondere ervaring. Het evenement was groots opgezet en er waren deelnemers uit de hele wereld. Deelnemers hadden een enorme drive en dat zien we nu nog steeds. Vaak zitten jongeren die naar EuroSkills of WorldSkills vol met plannen en ambities. Zij weten wat zij willen bereiken en stralen dit ook uit. Dat zijn onze echte ambassadeurs, boegbeelden voor onze branche. Die geven we graag een podium. In de werving om ons vak zichtbaar te maken, maar bijvoorbeeld ook tijdens onze nieuwjaarsbijeenkomst in 2020. Toen hebben we de deelnemers die naar WorldSkills Kazan 2019 zijn geweest letterlijk op het podium gezet, voor een groep van 250 tot 300 man. Zij vertelden over de wedstrijden, hun ervaringen en wat deelname met hen gedaan heeft. Vaak zien we na de wedstrijden hele andere mensen terug dan ervoor. Ze zijn gegroeid in hun persoonlijkheid. Die verhalen zijn zo mooi, vakgenoten vinden dit fantastisch!”